Com fer un permís de residència a Espanya

Com en qualsevol estat modern, a Espanya, tot resident ha de tenir un permís de residència. Aquesta norma també s'aplica als residents estrangers que vulguin quedar-se al territori i legalitzar-se gradualment. No cal que us ocupeu del registre només si visiteu el país en una visita a curt termini i no teniu intenció de quedar-vos aquí durant molt de temps. T'expliquem com fer un permís de residència a Espanya i com pot ajudar l'empadronament dels ciutadans al lloc d'estada.  

 

El contingut de l'article:

  1. Per què necessito un permís de residència?
  2. Documentació necessària
  3. Què he de fer si he canviat de residència?
  4. Inscripció de menors a Espanya
  5. Certificat d'empadronament
  6. On obtenir un permís de residència?

Per què necessito un permís de residència?

La presència d'un permís de residència és un requisit previ per a diversos tràmits burocràtics. Necessitareu registre oficial per als documents següents:

  • permís de treball;
  • obtenció de la nacionalitat;
  • matriculació de nens a les escoles;
  • confirmació o intercanvi del permís de conduir i matrícula del vehicle;
  • Registre de subvencions socials.

Si tens empadronament, pots comptar amb atenció mèdica gratuïta. Aquesta condició només és vàlida en determinades circumstàncies: demanar atenció d'emergència, tractar menors de 18 anys i atendre dones embarassades. Tot i que trigarà un temps a obtenir un certificat de registre, no us aconsellem que descuideu aquesta regla. El registre oficial també dóna dret a sol·licitar un permís de residència en pocs anys, de manera que els immigrants més seriosos recullen immediatament tot el que necessiten per al registre.    

 

Documentació necessària

Per obtenir la inscripció, cal aportar:

  • passaport ciutadà;
  • un document que confirmi el fet que teniu un lloc on viure: un contracte de compravenda o un contracte de lloguer;
  • un formulari emplenat de cada propietari o arrendador per a l'autorització;
  • Còpies de documents d'identitat dels propietaris o arrendadors.

Es poden aportar altres documents per demostrar que teniu un lloc on viure en aquesta ciutat. Per exemple, pots aportar un extracte del registre de la propietat o d'un registre de la casa si t'has convertit en propietari. En el cas que estigui registrat per coneguts, necessitarà el seu consentiment per escrit i documents de propietat. No s'exigeixen altres confirmacions ni documents notarials als propietaris. 

 

El conjunt bàsic de documents inclou també el NIE. Aquest és el nom d'un número d'identificació fiscal, que s'emet als ciutadans estrangers per realitzar diverses gestions amb les autoritats municipals. Per tant, a l'hora de pagar impostos o a l'hora de preparar documents a l'hora de desplaçar-vos, haureu de proporcionar aquest número. És bastant fàcil obtenir un número d'identificació, per a això cal contactar amb el servei de migració. No s'expedeix per a nens, però els adults, si en tenen, podran no només confirmar la seva identitat, sinó també rebre prestacions socials, pensions i atenció mèdica. 

   

Per a la inscripció dels nens, cal complementar els conjunts amb documents addicionals:

  1. passaport o certificat de naixement per a fills menors;
  2. Autorització escrita de l'altre progenitor en el moment d'inscriure un fill menor d'edat, si està absent.

El propietari de l'apartament pot presentar un paquet de documentació requerida, no és necessària la presència de la persona que està registrada en aquest cas. 

Quan s'estudia la qüestió de com obtenir un permís de residència a Espanya, molta gent es pregunta si és possible registrar-se si s'és un immigrant il·legal. Segons la llei espanyola, l'empadronament a la ciutat es realitza sense sol·licitud de confirmació de la legalitat de residència. Les dades del sol·licitant no s'envien al servei de migració, de manera que encara que tingueu la condició de residència il·legal, podeu registrar-vos. Per cert, només podeu sol·licitar un permís de residència després de 3 anys de viure al país sense sortir-ne, per la qual cosa és millor tenir cura del registre en primer lloc. 

 

Què he de fer si he canviat de residència?

En una situació en què havies de canviar de lloc de residència, no t'has d'oblidar de la reinscripció. En primer lloc, cal notificar-ho a les autoritats locals i presentar una sol·licitud a l'alcaldia. Per cert, no cal que consulteu la vostra adreça antiga, ja que les dades s'actualitzen automàticament. 

 

Inscripció de menors a Espanya

També s'ha d'inscriure els infants per poder anar a l'escola. Això només es fa en presència dels pares, en absència d'un d'ells, el consentiment de l'altre progenitor és obligatori. Es requereix un certificat de naixement, que ha d'estar traduït al castellà. Per cert, heu de contactar amb empreses especialitzades per traduir, ja que tot s'ha de fer segons les normes. En general, el procediment per registrar un nen no difereix del registre d'un adult. 

 

Certificat d'empadronament

Per a algunes qüestions, se us demanarà que proporcioneu un extracte indicant l'adreça del vostre lloc de residència. És bastant fàcil aconseguir-lo, s'emet immediatament després de la sol·licitud, en algunes alcaldies aquest servei és gratuït. L'extracte serà necessari com a prova de la vostra residència a l'adreça especificada, sovint importa quant de temps heu viscut a Espanya.  

 

Algunes grans ciutats han introduït una norma per renovar el permís de residència cada 2 anys. S'envia una notificació a l'adreça on resideixes i estàs empadronat. La renovació no difereix de la inscripció inicial: us poseu en contacte amb l'alcaldia i aporteu documents. El més important d'aquest kit serà un contracte d'arrendament o un certificat del propietari de la propietat. En el cas que no rebis un avís i no ho facilitis tot a temps, seràs donat d'alta. No obstant això, l'alta triga uns mesos, per la qual cosa tindràs l'oportunitat de corregir aquest malentès. Per cert, la pèrdua del teu permís de residència tindrà un trist efecte en el futur, ja que no podràs confirmar el fet de la teva estada continuada a Espanya per obtenir un permís de residència.  

 

Si sol·liciteu aquest certificat, és important entendre que hi ha dues opcions. Un extracte del padró de residents s'utilitza per resoldre problemes quotidians i burocràtics. Per exemple, quan entreu a un centre educatiu, se us demanarà que proporcioneu aquest certificat. Un certificat de registre s'utilitza més sovint per resoldre problemes de legalització, ja que confirma el període de la vostra estada al país. Cal no oblidar que hi ha d'haver un segell d'un funcionari de l'alcaldia.  

 

On obtenir un permís de residència?

Per sol·licitar un permís de residència, cal posar-se en contacte amb l'alcaldia de la ciutat on decideixi allotjar-se. El kit ha d'incloure un formulari de sol·licitud, que omple el sol·licitant. El punt més important serà la disponibilitat de béns immobles, i vostè quedarà registrat en aquesta adreça. Si encara no heu tingut temps d'aconseguir la vostra pròpia casa, és adequat un contracte d'arrendament. En el cas de llogar, necessitaràs el consentiment dels propietaris de l'habitatge que no els importa que et registris al domicili. Aquest consentiment no dóna dret a reclamar una part de la propietat i és en la seva major part nominal.

 

Si heu recollit tot el necessari i heu emplenat correctament la sol·licitud, us registrareu el mateix dia, de manera que el tràmit trigarà una mica.